باغبانی و کشاورزی سهم مهمی در توسعه‌ی یک کشور دارد و ازاین‌رو تولید و به‌کارگیری ابزارهای نوین کشاورزی برای بهره‌برداری از محصولات کشاورزی بسیار اهمیت دارد. در ادامه شمارا به معرفی انواع اره باغبانی آشنا می‌سازیم.

اره باغبانی چیست و چه کاربردی دارد:

همان‌طور که بیشتر افراد می‌دانند اره‌ی باغبانی یک ابزاردستی است که از دو قسمت دسته و تیغه (اره) تشکیل‌شده است و برای برش شاخه‌های سبک درختان مورداستفاده قرار می‌گیرد. در مقطعی از سال لازم است برای زیباسازی درختان و همچنین قطع شاخه‌های خشک و بیمار با اره بریده شوند. به همین علت اره باغبانی یکی از ابزارهای رایج در باغبانی می‌باشد که مورداستفاده تمام باغداران می‌باشد.

اره‌های باغبانی از جنس فولاد مقاوم بوده که خود ترکیبی از آهن، کربن و برخی فلزات مقاوم می‌باشند. دسته‌ی این اره‌ها از جنس پلاستیک فشرده بوده و تیغه‌های آن نیز قابل تعویض می‌باشد.

اره‌های باغبانی در اندازه‌ها، اشکال و مدل‌های متنوع تولید می‌شوند و طول تیغه‌ی آن‌ها معمولاً حدود 200 تا 400 میلی‌متر است.

انواع اره‌های باغبانی:

- اره باغبانی مستقیم.

اره باغبانی

- اره باغبانی تاشو.

اره باغبانی

- اره باغبانی خم.

اره باغبانی

- اره باغبانی خم چندکاره یا چوب خور.

اره باغبانی

اره‌هایی که دارای جنس مرغوبی هستند سخت‌کاری می‌شوند تا مقاوم بوده و دچار سایش و خوردگی نشوند. موادی که در تولید این اره‌ها به کار می‌روند از زنگ‌زدگی تیغه‌ی این اره‌ها جلوگیری می‌کند و از طرفی فرم دندانه‌های تیغه‌اره‌ها به‌طوری طراحی‌شده‌اند که کار برش را برای کاربر آسان و سریع می‌کند.

جنس دسته‌ی اره‌ها بهتر است ارگونومیک باشند تا در دست نلغزند.

مزیت اره‌های باغبانی خم چندکاره این است که برای برش شاخه‌هایی که در ارتفاع بالاتر هستند و یا دسترسی به آن‌ها مشکل است تنها با وصل کردن یک محور بلند مانند چوب به‌راحتی شاخه‌ها را برش دهند.

یکی از مشخصه‌های اصلی اره باغبانی، ضمن داشتن تیغه‌ای تیز و برنده که برش را آسان و سریع می‌کند به درخت آسیب نمی‌رساند و از طرفی دوام و کند نشدن تیغه‌ی اره‌ها نیز از پارامترهای مهم می‌باشد.

اصول کار با اره‌ی باغبانی:

در مرحله‌ی اول باید دستکش مخصوص باغبانی را پوشیده و سپس شاخه‌ی موردنظر را انتخاب و پس از قرار گرفتن در محلی مناسب، یک‌جهت مناسب برای برش شاخه پیداکرده و از سمت بالا به پایین برش دهید. در این حالت برش و نفوذ اره به درون شاخه راحت‌تر خواهد بود.

نکات ایمنی:

- حتماً در هنگام استفاده از اره دستکش مخصوص بپوشید.

- پس از اتمام کار، اره را در غلاف یا قاب خود قرار دهید.

- برای برش شاخه‌های قطور بهتر است از اره‌ی برقی و یا بنزینی استفاده کنید.

- دسته‌های چرب و یا خیس تیغه باعث لغزش اره در دست می‌شود.

- برای برش شاخه‌های پرتراکم درختان از عینک استفاده کنید.