آشنایی با رنده برقی نجاری

پس از برش چوب و اره کاری برای از بین بردن ناصافی‌ها و زوائد ظاهری، اولین کاری که باید انجام داد رنده‌کاری قطعه است. از ابزارهای قدیمی در نجاری را می‌توان رنده‌های دستی نام برد، البته مکانیزم کارکرد نوع رنده دستی با برقی کمی متفاوت است اما ازنظر کاربری یکسانی دارند. رنده‌ی برقی با برداشتن لایه از روی سطح چوب باعث افزایش کیفیت سطح و همچنین از بین رفتن زوائد ظاهری ازجمله جای اره و یا گره‌های سطح چوب می‌شود باید به این نکته توجه داشت که رنده‌های دستی و برقی قادر به تغییر فرم سطح نبوده و باید از ابزارهای سنگین کارگاهی برای انجام تغییر فرم سطوح استفاده کرد.

رنده‌ی برقی علاوه بر بالا بردن کیفیت سطح برای ایجاد دوراهه در کار نیز استفاده می‌شود. دوراهه به‌منظور ایجاد زاویه‌ای نود درجه در لبه‌ی قطعه کار می‌باشد و توانایی دوراهه کردن در رنده‌ی برقی یکی از مزیت‌هایی است که در ساختن درب‌های چوبی، به‌حساب می‌آید.

ویژگی رنده‌های برقی:

برای بالا رفتن سرعت و بازدهی در کاربر انتخاب یک رنده‌ی برقی مناسب ضروری می‌باشد. در ادامه به نکات فنی در انتخاب این دستگاه اشاره‌کرده‌ایم.

 

توان دستگاه:

توان تولیدی دستگاه به موتور و متعلقات داخلی آن دستگاه مربوط می‌شود که با توجه به نیاز کاربر، رنده‌های برقی در توان‌های مختلف ساخته و ارائه می‌شود. هر چه حجم و نیاز عمق رنده‌کاری بالاتر رود، توان بیشتری موردنیاز می‌باشد.

تیغه:

تیغه مسئولیت اصلی عمل برش و لایه‌برداری در دستگاه‌ها را به عهده دارد. تمامی رنده‌های برقی دارای دوتیغه می‌باشند که بر روی چرخ دوار دستگاه نصب می‌شوند و با چرخش چرخ دوار، عملیات برش صورت می‌پذیرد. نکته‌ای که درباره‌ی جنس تیغه‌ها قابل‌توجه است قابلیت تیز شوندگی آن‌ها می‌باشد. نمونه‌های جدید تیغه‌ها مجهز به تیغه‌های از جنس فولاد تند بر بوده که علاوه بر عمر طولانی قابلیت تیز شوندگی هم دارد.

ظرفیت رنده‌کاری:

در حقیقت ظرفیت رنده‌کاری، عرض قابل پوشش به‌وسیله‌ی دستگاه می‌باشد که رابطه‌ی مستقیم با طول تیغه‌ی دستگاه دارد. ظرفیت رنده‌کاری در تمامی رنده‌های برقی ثابت بوده است. علاوه بر ظرفیت رنده‌کاری در حالت مستقیم، ظرفیت رنده‌کاری در حالت بغل دوراهه نیز دارای اهمیت بوده زیرا مربوط به سطح قابل پوشش توسط رنده در حالت ایجاد زوایای قائم می‌باشد. برای ایجاد شیار ر لبه‌های قطعه کار، برای راحتی اندازه‌گیری عمق و عرض شیار، گونیایی قابل تنظیم در کنار رنده قرار دارد که کار اندازه‌گیری را راحت‌تر کرده و همچنین به دستگاه اجازه نمی‌دهد لایه‌برداری بیش‌ازحد مجاز انجام دهد.

عمق رنده‌کاری:

میزان عمق رنده‌کاری را می‌توان توسط پیچی که روی دستگاه قرارگرفته است تنظیم کرد. درواقع با تغییر ارتفاع صفحه‌ی جلویی دستگاه نسبت به صفحه پشتی، می‌توان میزان عمق رنده‌کاری را تعیین نمود. این تغییر عمق در دستگاه‌های دیگر متفاوت بوده و با توجه به توان دستگاه و نوع طراحی آن عمق رنده‌کاری نیز متفاوت بوده که باید در هنگام خرید به میزان عمق رنده‌کاری نیز توجه کنید.

نحوه نگهداری از رنده برقی:

علاوه بر رعایت نکات ایمنی در تمامی لوازم برقی، چندین نکته را هم برای بالا بردن عمر دستگاه باید رعایت کرد. قبل از شروع به کار رنده‌کاری باید سطح موردنظر را از هرگونه میخ و منگنه فلزی تمیز نمود، زیرا برخورد دستگاه با میخ‌های فلزی باعث صدمه دیدن تیغه و همچنین از عمر آن‌ها نیز می‌کاهد.

زغال‌های موتور الکتریکی و همچنین تسمه انتقال قدرت چرخ دوار بعد از مدتی نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.