معرفی ویژگی های اره بنزینیدر هنگام خرید اره‌ بنزینی برخی از تولیدکنندگان کلمات مختلفی را برای ویژگی‌های محصولات خود بیان می‌کنند. در ادامه به ویژگی‌های رایج اره‌های موتوری بنزینی که بین تمامی برندها مشترک بوده است را معرفی خواهیم کرد:

سیستم استارت سریع:

توسط این سیستم، نیرو و تلاش کمتری برای راه‌اندازی اره موتوری نیاز خواهد بود.

سیستم ضد لرزشی:

این سیستم، ارتعاشات اره را تضعیف می‌کند و این امکان را به کاربر می‌دهد که راحت‌تر و به مدت طولانی‌تر با اره موتوری کار کند. کار کردن طولانی‌مدت با اره‌هایی که فاقد این قابلیت باشند می‌تواند باعث بی‌حس شدن دست‌ها و همچنین منجر به سندرم ارتعاش دست (HAVS) شود.

ترمز زنجیر:

در اره‌های بنزینی، دست جلو به‌عنوان ترمز عمل کرده و اگر اره به عقب برگردد آن را در چند ثانیه متوقف می‌کند. هرچند سیستم به‌اندازه‌ی کافی ایمن بوده اما با توجه به‌سرعت 3000 دور در دقیقه‌ای اره بنزینی، برخی از مدل‌های آن به همراه ترمز غیرمستقیم ارائه می‌شوند. این سیستم توسط سنسور، گردش اره را تشخیص داده و وارد عمل می‌شود و به‌طور خودکار آن را متوقف می‌کند.

سیستم روغن‌کاری خودکار زنجیر:

توسط این سیستم، اره بنزینی با روغن‌کاری دائم و به‌طور خودکار می‌تواند برشی ایمن و مؤثر را تضمین کند.

صدا خفه کن:

برخی از مدل‌های اره بنزینی برای کاهش صدای حاصل از کارکرد دستگاه به صدا خفه کن مجهز شده‌اند. در این مدل‌ها سیستمی طراحی‌شده است که احتراق و جرقه زدن‌ها را کنترل می‌کند.

تعمیر بدون ابزار:

با این سیستم، استادکار می‌تواند بدون نیاز به ابزار خاصی ارتعاش زنجیر را تنظیم کرده و آن را سفتت و یا شل کند و همچنین در صورت نیاز تعویض نماید.

سیستم تمیزکننده هوای ورود:

به‌وسیله‌ی این سیستم هوای ورودی به فیلتر تمیز شده و عمر فیلتر هوا نیز افزایش می‌یابد.

سپر دندانه:

این سیستم به چرخش بهتر و ثبات اره بنزینی در حین برش کمک می‌کند.

کیف مقاوم:

برخی از مدل‌های اره بنزینی که سبک و کوچک هستند برای حمل‌ونقل به همراه کیفی به کاربر ارائه می‌شود.

معرفی ویژگی های اره بنزینی

کنترل توقف:

در برخی از مدل‌ها دکمه‌ای تعبیه‌شده که می‌توان به کمک آن، اره را به‌سرعت متوقف کرد.

قفل دریچه گاز:

این سیستم از استارت ناگهانی و جرقه زدن ناگهانی اره موتوری جلوگیری کرده و برای روشن کردن این نوع مدل‌های دستگاه، دکمه‌ای تعبیه‌شده که کاربر باید آن را فشار داده و نگه دارد.

محافظ دست راست:

از این فناوری برای محافظت دست استادکار در هنگام پاره شدن زنجیر و یا شکسته شدن تیغه طراحی‌شده است.

قطع کننده خودکار مدار:

این نوع سیستم طوری طراحی‌شده است که در هنگام فشار بیش‌ازحد به اره، آن دستگاه را خاموشش می‌کند تا از آسیب به قطعات داخلی جلوگیری شود.

پمپ روغن قابل تنظیم:

در مدل‌هایی که مجهز به این سیستم می‌باشند می‌توان میزان روغن لازم برای زنجیر را تنظیم کرد تا روغن‌کاری به‌صورت بهینه صورت پذیرد.

نکته:

برخی از این ویژگی‌ها هر یک فوایدی دارند اما معمولاً همه‌ی آن‌ها در یک محصول وجود ندارد و همچنین از طرفی خرید هر یک از آن‌ها هزینه‌بر خواهد بود بنابراین بهتر است یک اره زنجیری بنزینی ا خصوصیات کلی‌تر و جامع‌تر را خریداری کرد.

طراحی ساخت و ارگونومی:

یکی از نکات مهم و قابل‌توجه اره‌ها راحت بودن آن در دست است. اره بنزینی مناسب که به‌درستی طراحی‌شده باشد تفاوت واضحی در میزان و کیفیت کار انجام‌شده خواهد داشت. قرار گرفتن موتور دستگاه در راستای تیغه نیز می‌تواند از استهلاک دستگاه به‌شدت بکاهد، زیرا با توجه به ساختار داخلی الکترونیکی، مکانیکی و انتقال نیرو در یک راستا، میزان عملکرد دستگاه بالا رفته و همچنین عمر آن بیشتر خواهد شد.