آنچه که باید درباره ی دریل چکشی بدانید

احتمالاً تاکنون این سؤال نیز برای شما پیش‌آمده که دریل معمولی چه تفاوتی با دریل چکشی دارد؟

این دو نوع دریل ازلحاظ ساختار فنی با یکدیگر تفاوت دارند اما تفاوت اصلی که باید بیشتر به آن توجه کرد در نحوه‌ی کارکرد و استفاده از آن‌هاست.

در دریل معمولی تنها مته در حال چرخیدن است و حول محور طولی خودش حالت دورانی دارد و این در صورتی است که دریل چکشی علاوه بر حرکت مته حول محور خودش، همواره در حال ضربه واردکردن به نوک مته می‌باشد.

دریل‌های چکشی علاوه بر قابلیت سوراخ‌کاری با قطر و عمق زیاد، درر سوراخ‌کاری بتن و مصالح ساختمانی نیز کاربرد دارد و همچنین می‌توان از این دریل برای پیچ کاری، بخصوص پیچ‌های خودکار MDF و چوب استفاده کرد. از مزایای دیگر این دریل می‌توان از آن بجای آچاربکس در صورت مهیا بودن تبدیل بکس و سبک بودن کار استفاده کرد.

با توجه به اینکه دریل‌های چکشی قابلیت سوراخ‌کاری بیشتری دارند اما دریل‌های معمولی به علت سرعت بالاتر و همچنین تمرکز نیرو برای سوراخ‌کاری دقیق و کیفیت سطوح بالاتر بسیار مناسب‌تر است.

نکته قابل‌توجه در دریل‌های جدید، قابلیت انتخاب بین دو حالت معمولی و چکشی است و همچنین قابلیت تعیین دور و تنظیم آن، یکی از امتیازهای ویژه‌ی این دستگاه‌ها می‌باشد.

نحوه‌ی انتخاب صحیح دریل چکشی:

قدرت دریل:

آنچه که باید درباره ی دریل چکشی بدانید

قدرت دستگاه رابطه‌ی مستقیم باقدرت موتور و سیستم انتقال قدرت آن دارد. موتور دستگاه عامل تعیین‌کننده‌ی سرعت و نیروی چرخشی است و همچنین با بالاتر رفتن سرعت، تعداد ضربات نیز بالاتر می‌رود. دریل‌های چکشی قابلیت تنظیم میزان و قدرت ضربه را ندارند و قدرت دستگاه برحسب وات جزو مشخصات اصلی دریل‌های چکشی است. سرعت در حالت آزاد در این دستگاه برحسب دور بر دقیقه بیان می‌شود و میزان سوراخ‌کاری و عمق آن به‌طور مستقیم به میزان توان دستگاه بستگی دارد.

سه‌نظام:

آنچه که باید درباره ی دریل چکشی بدانید

سه‌نظام‌های موجود در بازار دارای سه فک مجزا و در دو نوع آچارخور و اتوماتیک ارائه می‌شوند. سه‌نظام‌های اتوماتیک برای مصرف خانگی و یا درزمانی که نیروی کمتری نیاز است به کار می‌روند. سه‌نظام‌های آچارخور نیز در زمان سوراخ‌کاری سنگین و مصارف کارگاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد. میزان ظرفیت سه‌نظام نیز عامل تعیین‌کننده در انتخاب بوده که برحسب میلی‌متر بیان می‌شود و همچنین بیان‌گر بزرگ‌ترین سایز مته‌ای است و قابلیت جای گذاری در سه‌نظام را دارد.

ایمنی و نگه‌داری دریل چکشی:

با توجه به اینکه دریل‌های چکشی برای سوراخ‌کاری مصالح ساختمانی استفاده می‌شود باید از نبود سیم برق در محل‌های موردنظر اطمینان حاصل کرد زیرا با برخورد به سیم برق هم به دستگاه آسیب می‌رسد و هم کاربر دچار برق‌گرفتگی می‌شود.

علاوه بر اینکه باید به نکات ایمنی در حین کار توجه داشت باید این نکته را هم در نظر بگیرید که موتور الکتریکی دریل از نوع آرمیچر و بالشتک بوده و با ذغال استارت فعال می‌شود و ازآنجایی‌که ذغال دستگاه مصرفی بوده و به‌مرور خورده می‌شود، در صورت خاموش شدن دریل و یا تأخیر در روشن شدن دستگاه باید ذغال را چک کرده و آن را تعویض نمود.