لوازم ضروری در جعبه ابزار خودرو

همان‌طور که وجود جعبه‌ابزار در خانه اهمیت دارد، داشتن آن در خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است، مخصوصاً در زمان‌هایی که قصد مسافرت داشته باشید زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند در سفر چه مشکلاتی امکان دارد به وجود آید. خودروها جزو وسایل پیچیده‌ای می‌باشند که دارای اجزای بی‌شماری هستند و خراب شدن هر یک از اجزای آن می‌تواند برای شما دردسرساز باشد. هرچند تعمیر اساسی اتومبیل‌ها به ابزارهای گوناگونی نیاز دارد و نمی‌توان آن‌ها را در جعبه‌ابزارها قرار داد اما بااین‌حال داشتن یک جعبه‌ابزار در خودرو خود نیز کمک شایانی در مواقع ضروری می‌کند. در ادامه به معرفی ابزارهای موجود در جعبه‌ابزار خودرو پرداخته‌ایم.

ابزار و لوازم پنچرگیری و تعویض لاستیک:

لوازم ضروری در جعبه ابزار خودرو

آچار چرخ:

این ابزار برای باز و بسته کردن مهره‌های چرخ در زمان تعویض لاستیک استفاده می‌شود. این نوع آچار در دو مدل + شکل و یا به‌صورت L که جمع‌وجور است در بازار موجود می‌باشد. هر دو نوع این آچارها یک کارایی دارند و باید حتماً در جعبه‌ابزار خودرو وجود داشته باشند.

جک:

تمامی خودروها به همراه جک عرضه می‌شوند و معمولاً این جک در صندوق‌عقب ماشین و یا زیر چرخ زاپاس قرار داده می‌شوند. این ابزار ضروری برای تعویض لاستیک و یا پنچرگیری کاربرد دارد. از سالم بودن جک در هنگام مسافرت اطمینان حاصل کنید.

میله T شکل:

از این میله‌ها برای کاوش سوراخ پنچری و بیرون کشیدن اجسامی که باعث پنچری شده است استفاده می‌شود.

سوزن تی شکل:

به‌وسیله‌ی این سوزن می‌توانید نخ پنچرگیری را درون سوراخ لاستیک فروبرده. میله‌ی T شکل، کنترل سوزن را آسان و دقت کار را بیشتر می‌کند.

انبردست:

انبردست نیز برای پنچرگیری، گرفتن و خم کردن مورداستفاده قرار می‌گیرد بنابراین همیشه یک عدد از این ابزار را در جعبه‌ابزار به همراه داشته باشید.

ابزارهای دیگری که باید در خودرو وجود داشته باشد:

لوازم ضروری در جعبه ابزار خودرو

آچارفرانسه:

این نوع آچار به دلیل وجود فک متحرکشان می‌توانند به‌راحتی با هر سایز مهره هماهنگ شوند و این امکان را فراهم می‌آورد که بتوانید به‌راحتی پیچ و مهره‌های خودرو را باز و بسته کنید.

کابل باتری:

داشتن یک کابل باتری درزمانی که باتری اتومبیل شما خراب‌شده است بسیار ضروری است. زیرا برای اینکه بتوانید از دیگر اتومبیل‌ها کمک بگیرید باید حتماً کابل را به همراه داشته باشید.

آچار بکس و متعلقات:

جدا از داشتن جعبه‌ابزار بهتر است همیشه یک جعبه بکس با آچار جغجغه و متعلقاتش در خودرو داشته باشید تا هنگامی‌که ماشین دچار مشکلات فنی شد بتوانید کارهای اولیه مانند بررسی شمع‌ها را انجام دهید. آچار جغجغه‌ای نیز برای باز کردن برخی مهره‌های اتومبیل کاربرد دارد.

پیچ‌گوشتی دو سو:

این نوع پیچ‌گوشتی ابزاری همه‌کاره است و برای باز و بسته کردن پیچ‌ها، سوراخ کردن درب قوطی و اگر خاصیت آهن‌ربایی داشته باشد برای بیرون آوردن اجسام فلزی از شکاف باریک خودروها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پیچ‌گوشتی چارسو:

از این پیچ‌گوشتی بیشتر برای باز کردن روکش و تلق چراغ‌ها در زمان تعویض لامپ‌های داخل و خارج خودرو، استفاده می‌شود و همچنین برخی از اتصالات بدنه با این پیچ‌گوشتی باز و بسته می‌شود.

قیف:

داشتن یک قیف برای پر کردن باک ماشین بسیار مناسب است و همچنین احتمال کثیف شده بدنه‌ی ماشین و موتور را کاهش می‌دهد.

در کنار این ابزارها که نام‌برده‌ایم پیشنهاد می‌کنیم چند وسیله‌ی دیگر مانند آلن شش‌گوش و ستاره‌ای، روغن‌موتور، دستمال و یک ظرف آب نیز به همراه داشته باشید. گرچه ممکن است هیچ‌گاه از این ابزارها استفاده نشود اما داشتن آن‌ها در اتومبیل یک امر ضروری است.