انبر پرچ و یا پرچ‌کن ابزاری برای اتصال دو ورق آهن است که این اتصالات را پرچ کردن می‌گویند و همین علت باعث شده به این دستگاه پرچ‌کن گفته شود. عمل پرچ کردن توسط میخ‌های پرچ با قطرهای مختلف و به‌وسیله‌ی دستگاه پرچ‌کن بادی و یا دستی انجام می‌شود. میخ‌های پرچ دارای سایز هستند که رایج‌ترین این سایزها 3،5 و 7 می‌باشد. این دستگاه‌ها دارای پستانک می‌باشند که میخ درون آن‌ها قرار می‌گیرد و عمل صورت می‌پذیرد و باید بر اساس سایز میخ، پرچ مورداستفاده انتخاب شود.

   انبر پرچ چیست و انواع آن کدام اند؟

این دستگاه‌ها غالباً مصرف صنعتی دارند اما اگر بخواهید در مصارف خانگی از آن‌ها استفاده کنید باید نوع دستی آن را خریداری نمایید. پرچ‌کن‌های بادی، برای عمل پرچ کردن نیاز به کمپرسور باد دارد و به همین دلیل نیاز به فضای زیادی دارد و قدرت ابزارآلاتی که با کمپرسور کار می‌کند بسیار زیاد و به همین دلایل از این دستگاه در مصارف خانگی کاربرد ندارد.

نحوه‌ی عملکرد انبر پرچ:

سر میخ پرچ درون محل اتصال وارد می‌شود و انتهای میخ داخل دهانه انبر قرار می‌گیرد. با فشار دادن دسته‌ی انبر ته میخ که درون انبر قرارگرفته است به سمت داخل کشیده می‌شود و به همین دلیل سر دیگر میخ جمع شده و دونقطه‌ی اتصال را تا جایی که امکان دارد به یکدیگر می‌چسباند. روی میخ پرچ یک نقطه‌ی ضعیف وجود دارد که درزمانی که قطعه به یکدیگر متصل می‌شوند میخ از آن ناحیه شکسته شده و انتهای آن‌که درون انبر قرارگرفته جدا می‌شود.

 انبر پرچ چیست و انواع آن کدام اند؟

پرچ‌کاری نه‌تنها برای اتصال قطعات فلزی استفاده می‌شود بلکه برای اتصال مواد پلاستیکی هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع پرچ‌کاری وجود دارد به‌عنوان‌مثال: پرچ‌کاری با چکش که از میخ و انبر آن برای اتصال دو صفحه‌ی نازک استفاده می‌شود. برای فضاهایی که به پشت آن‌ها دسترسی نداریم اتصال توسط پرچ می‌تواند بهترین گزینه باشد و سرعت کار با آن بالاتر از انواع اتصالات دیگر است. باید به این نکته توجه کرد که باز کردن میخ پرچ به‌راحتی بستن آن نیست و برای این کار باید آن میخ را توسط دریل زدن روی میخ و یا کندن سری میخ انجام می‌شود.

میخ‌های پرچ دارای جنس و اندازه‌های مختلفی است که هرکدام کاربر خاص خودشان رادارند. برای میخ پرچ‌هایی با شعاع مختلف، روی دسته‌ی انبر چند سری مختلف قرار می‌دهند که با سری نصب‌شده روی انبر تعویض می‌شود و تنها کافی است توسط یک آچار که معمولاً روی انبر موجود است سری موردنظر را می‌توان تعویض کرد. برخی از مدل‌های انبر پرچ، دارای سری تنظیم شونده هستند و با چرخاندن قسمت سری آن را تنظیم می‌کنند.

 انبر پرچ دارای انواع مختلفی است که عبارت‌اند از:

معمول‌ترین مدل انبر پرچ که با یکدست کار می‌کند:

 

 انبر پرچ چیست و انواع آن کدام اند؟

دارای سری بلندتری هستند که برای کار کردن در فضای باریک و بلند که نمی‌توان از انبرهای معمولی استفاده کرد، مناسب هستند.

 انبر پرچ چیست و انواع آن کدام اند؟

مدل دسته‌بلند یا دودسته:

از این مدل برای نصب پرچ‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر که احتیاج به نیروی بیشتری دارد استفاده می‌کنند. کاربرد دیگری که این نوع دستگاه‌ها دارند درجاهایی است که انبر معمولی به آن نمی‌رسد اما این انبر به دلیل داشتن دسته‌ی بلند به آن مکان‌ها دسترسی دارد. برای استفاده از این انبر باید از هر دودست کمک گرفت تا بتوان نیروی بیشتری را به میخ وارد کردد.

 انبر پرچ چیست و انواع آن کدام اند؟

انبر پرچ آکاردئونی:

این ابزار به‌جای داشتن دسته دارای یک دسته‌ی آکاردئونی است که طول آن تغییر می‌کند و باز و بسته می‌شود. برای پرچ کردن با این دستگاه ابتدا باید تا جایی که ممکن است دسته را باز کرد و انتهای میخ را درون سری انبر قرارداد و پس‌ازآن برای زدن میخ پرچ باید دسته‌ی آکاردئونی را بست و اگر با یک‌بار بستن دسته میخ وصل نشد باید بار دیگر دستگاه را باز و بسته کرد تا میخ پرچ وصل شود.

 انبر پرچ چیست و انواع آن کدام اند؟