انواع پتک کدامند

پتک‌ها نوعی چکش هستند که دارای سری صاف و بزرگ‌تر از چکش‌های معمولی هستند که دارای دسته‌ای بلندتر و همچنین وزنی سنگین‌تر از چکش است. این نوع پتک‌ها نیروی بسیار بیشتری را نسبت به چکش‌ها به سطح موردنظر وارد می‌کند. پتک‌ها دارای نوکی صاف است که برای ضربه زدن به سطح بزرگ استفاده می‌شود. پتک‌هایی نیز ساخته‌شده‌اند که دارای نوکی تیز هستند و برای شکستن سنگ ساخته می‌شوند.

انواع پتک کدامند

پتک‌ها دارایی دسته‌ای از جنس چوب و یا فایبرگلاس هستند که جنس فایبرگلاس‌ها ماندگارتر از چوب است اما دسته‌ی چوبی بهتر ضربه را وارد می‌کند و کمتر باعث خستگی عضلات می‌شود.

سری این وسیله در وزن‌هایی بین 1 الی 10 کیلوگرم تولید می‌شوند که هر شخص با توجه به نیاز خود می‌تواند محصول موردنظرش را انتخاب کند. اصولاً اگر وزن سر پتک سنگین باشد، دسته‌ی آن را بلندتر طراحی می‌کنند تا راحت‌تر بتوان آن را بلند کرد.

انواع پتک کدامند

کاربرد اصلی پتک‌ها، تخریب کردن است و از آن‌ها برای تخریب دیوارها استفاده می‌شود و به‌علاوه برای شکستن سنگ در معدن نیز کاربرد دارد. از این وسیله در آهنگری برای شکل دادن به فلزات، کوبیدن چیزی درون خاک، جدا کردن دو قطعه که به یکدیگر گیرکرده باشند نیز استفاده می‌شود.

برای تخریب دیوارها و کف بتونی نیز استفاده می‌شود البته استفاده از این وسیله در این نوع کارها کمی مشکل است اما ی توان از آن‌ها بجای ابزارهای گران‌قیمت که با موتور کار می‌کنند استفاده کرد.

برخی از پتک‌ها دارای سری از جنس چوب و یا روی سر فلزی آن‌ها روکش لاستیکی وجود دارد که برای کوبیدن بر روی اجسام چوبی، پلاستیکی و هر ماده‌ی شکننده‌ی دیگر استفاده می‌شود.

انواع پتک کدامند

مدل دیگری از پتک وجود دارد که دارای دسته‌ای کوتاه هستند و معمولاً سبک‌تر بوده و برای کوبیدن رویی قلم بنایی و تخریب سطوح کوچک کاربرد دارد. برای ضربه زدن توسط پتک‌های دسته‌بلند باید از هردوی دست کمک گرفت اما کار کردن با پتک‌های دسته‌کوتاه می‌توان از یکدست برای نگه‌داشتن آن استفاده کرد.

انواع پتک کدامند