کلنگ ابزاردستی فلزی است که دارای یکسری و دسته‌ای عمود بر قسمت سری کلنگ که به یکدیگر متصل شده‌اند، است. کلنگ یکی از ابزارهای پیش‌ازتاریخ و از قدیمی‌ترین وسایل ساخت دست بشر است و علاوه بر استفاده‌ی آن در کشاورزی، از آن در معدن کاری و همچنین در جنگ‌ها به‌عنوان سلاح استفاده می‌شده است. این وسیله در طول تاریخ تغییراتی در ساخت آن ایجادشده است اما از قرن 19 میلادی تا به امروز بدون تغییر چندانی استفاده می‌شود.

انواع کلنگ

جنس دسته‌ی این کلنگ‌ها از چوب، فلز و فایبرگلاس است و معمولاً دارای دو سر است که یکسر آن نوک‌تیز و دیگری تخت می‌باشد. کاربرد سر نوک‌تیز برای کندن چاله در خاک‌های سفت و پر از سنگ، سیمان و یا هر سطح سفت دیگری است و سر تخت آن برای جدا کردن سنگ‌ها و سطوحی که توسط ضربات نوک‌تیز کلنگ ترک ایجادشده استفاده می‌شود. از قسمت پهن کلنگ برای بلند کردن برخی چیزهای سنگین از روی زمین استفاده می‌شود.

کلنگ دارای انواع مختلفی است که در ادامه متن به این موضوع می‌پردازیم.

 

انواع کلنگکلنگ مقنی:

از این کلنگ برای کندن چاه استفاده می‌شود.

چگونگی تولید کلنگ فولادی:

عملیات حرارتی و خنک‌کنندگی (سخت‌کاری و آبکاری فلزات) فرایندهای تولیدی هستند که برای تغییر خواص فیزیکی فلزات استفاده می‌شود.

عملیات حرارتی شامل: گرم کردن فلز تا دمای بسیار بالا و خنک کردن سریع آن است. این نوع عملیات باعث افزایش سختی فلز شده اما باید بسیار دقت کرد زیرا باعث شکنندگی آن فلز می‌شود.

پس از عملیات حرارتی برای آنکه به شکنندگی فلزات نرسیم باید عملیات باز پخت و یا عمل آوردن فلزات صورت پذیرد:

پس از انجام عملیات حرارتی شروع به گرم کردن فلز می‌شود اما این کار باید به‌صورت تعادلی و با حرارت کمتر از عملیات حرارتی صورت بگیرد و سپس کم‌کم شروع به سرد کردن فلز می‌کنیم.باز پخت فلزات، فلز را مقاوم می‌کند و شکنندگی آن را کاهش می‌دهد.