امروزه وجود یک جعبه‌ابزار در تمامی خانه‌ها و اتومبیل‌ها الزامی است. با داشتن جعبه‌ابزار می‌توان هزینه‌های جانبی را کاهش داد. جعبه‌ابزارهایی که جنس آن ها پلاستیکی است به دلیل حمل آسان و سبک تر بودنشان بهتر از جعبه‌ابزارهای فلزی می باشند، امروزه سایزبندی این جعبه‌ابزارها به ‌صورت اینچ می باشد. اکثر مردم شناخت کافی در مورد ابزارهای درون جعبه‌ابزار ندارند در این مطلب شما را با ابزارهای جعبه‌ابزار و کارایی آن‌ها آشنا خواهیم کرد:

جعبه ابزار و آشنایی با ابزارها

1- آچار و انواع آن:

آچارها جزو وسایل ضروری جعبه‌ابزار به شمار می آیند و مهم‌ترین کارایی آن‌ها باز کردن پیچ‌های Hexagon و مهره‌های مربوط به آن است. این آچارها با توجه به سایز پیچ‌ها ساخته می‌شوند. سایز آچارها با توجه به استاندارد DIN رایج کشور ایران از شماره‌ی 6 تا 22 تقسیم بندی می شوند و برای باز کردن پیچ‌های M6 تا M22 مورد استفاده قرار می گیرند. سایزهای کوچک‌تر و بزرگ‌تر این آچارها در بازار به‌صورت جداگانه به فروش می رسد و در دسته بندی استاندارد جعبه‌ابزارها قرار نمی‌گیرند.

انواع آچارها:

آچارها معمولاً به‌صورت دو سر تخت، دوسر رینگ و یا یکسر تخت یکسر رینگ تولید می‌شوند. آچارهایی که دارای کارگیر سر رینگ هستند می توانند سرعت عمل کار را بالا ببرند و احتمال بیرون آمدن پیچ از درون کلگی آن ها کم است اما در بعضی مواقع کار با آچار دو سر رینگ باعث محدودیت می شود بنابراین بهترین نوع خرید آچار، یکسر رینگ، یکسر تخت می باشد:

نکاتی در مورد خرید آچار:

  •  هنگام خرید به بدنه آچار دقت کنید. (ترک نداشته باشد)
  •  آلیاژ آچار حتماً باید کروم-وانادیوم باشد.
  • Grip درون رینگ باید منظم و باکیفیت باشد در غیر این صورت زود خراب می‌شود.
  • هنگام خرید به استاندارد کدهای DIN آچارها توجه داشته باشید.

آچار و انواع آن

2-سیم چین و انواع آن:

این نوع ابزارها در زبان انگلیسی (Pliers) شناخته می شوند که ترجمه آن سیم چین می باشد در ادامه به پرکاربردترین نوع سیم‌چین‌ها پرداخته ایم:

1- انبردست: ابزاری است که جهت اعمال نیرو به یک قطعه جهت برش، خم و یا ثابت نگه داشتن آن قطعه و همچنین برای فرم دادن مفتول، برش سیم، سفت کردن مهره و ..... استفاده می شود.

2- دم‌باریک: این ابزار همان‌طور که از نامش پیداست دارای دُمی باریک است و جهت نگه‌داشتن قطعاتی که جای مناسبی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

3- سیم‌چین: ابزاری است برای برش و لخت کردن سیم‌ها.

4- شلاقی و کلاغی: این ابزارها، ابزارهای لوله‌کشی هستند اما در دسته‌بندی Pliers قرارگرفته‌اند این آچارها برای گرفتن لوله و سفت کردن لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکاتی در مورد خرید سیم چین‌ها:

  • محل تقاطع دو انبر باید نرم و مستحکم باشد.
  • در هنگام خرید به دسته این ابزارها دقت کنید (ازلحاظ پلیسه، جنس و عایق دار بودن دسته)
  • به تیغه برنده انبر در هنگام خرید دقت کنید در صورت زدگی از خرید آن خودداری کنید.
  • هنگام کار کردن با سیم‌چین مراقب ولتاژ برق باشید بعضی از این سیم‌چین‌های عایق دار قابلیت تحمل ولتاژ 220 به بالا را ندارند و باید از نوع VDE insulated آن سیم چین ها استفاده کرد.

آشنایی سیم چین

3-پیچ‌گوشتی و انواع آن:

 پیچ‌گوشتی عمومی‌ترین ابزاردستی است که مردم تمامی پیچ‌ها را بدون در نظر گرفتن نوع پیچ گوشتی باز و بسته می کنند در ادامه انواع مختلف پیچ‌گوشتی‌ها را معرفی خواهیم کرد:

انواع پیچ‌گوشتی‌ها:

پیچ‌گوشتی‌ها از دسته بندی و نوع مختلفی برخوردار هستند که عبارت‌اند از:

الف) نوع پیچ: چهارسو، دو سو (تخت)، ستاره‌ای (Philips)، خورشیدی و سه پر.

ب) نوع عایقی: ترمینالی (مخصوص کار با جریان برق) و معمولی.

ج) ضربه‌پذیری: چکش‌خوار تشتکی، چکش‌خوار فولادی و معمولی.

با توجه به نوع فعالیتی که دارید می توانید پیچ‌گوشتی خود را از بین این دسته بندی انتخاب کنید. پیچ‌گوشتی‌ها با سایز پیچ ها دسته بندی می شوند، پیچ‌گوشتی‌های تخت یا دو سو معمولاً برحسب میلی‌متر که درواقع همان اندازه چاک پیچ است دسته بندی می شوند. به‌طور مثال: پیچ‌گوشتی 4 میلی‌متر تخت برای باز کردن پیچ با چاک 4 الی 5 میلی‌متر مناسب است و پیچ‌گوشتی چارسو معمولاً با PH سایزبندی می شوند که از PH0 تا PH3 در رده بندی استاندارد قرارگرفته‌اند. بعضی پیچ ها برحسب استاندارد شخصی سایزبندی می شوند و کد T برای پیچ‌گوشتی خورشیدی و کد PZ برای پیچ‌گوشتی ستاره ای مورد استفاده است.

نکاتی در مورد خرید پیچ‌گوشتی:

  • برای خرید پیچ‌گوشتی انتخاب حداقل 8 سایز (5 عدد تخت و 3 عدد چهارسو) الزامی است.
  • هنگام خرید به دسته پیچ‌گوشتی دقت کنید.
  • جنس سر پیچ‌گوشتی از کروم وانادیوم و دارای آهنربا باشد.
  • پیچ‌گوشتی ضربه خوار باید دارای تشتک و آلیاژ فولادی باشد.
  • برای جلوگیری از لیز خوردن پیچ‌گوشتی بهتر است جنس بدنه را جنس Soft Finish یا سیلیکونی تهیه کنید.

آشنایی با جعبه ابزار

4-چکش‌ها و انواع آن:

چکش‌ها کاربرد زیادی در صنعت دارند و می توان انواع آن را در بازار مشاهده نموند. با توجه به کاربرد چکش‌ها و نوع استفاده خودتان آن‌ها را خریداری نمایید.

انواع چکش‌ها:

چکش‌ها بر اساس وزن و نوع کاربردشان طبقه بندی می شوند. وزن چکش‌ها با واحد اونس دسته‌بندی می شوند. چکش‌های 10 تا 12 اونسی برای خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. چکش‌ها ازلحاظ نوع کاربرد شامل: میخ کش‌دار، سر تیز، ساچمه‌ای، پتکی و گوه‌ای می باشد و دسته آن ها معمولاً از جنس چوب اشباع شده است اما دسته چکش‌ها باقیمت‌های گران‌تر از جنس استنلس استیل می باشد.

نکاتی در مورد خرید هنگام چکش:

  • مهم‌ترین اصل انتخاب چکش محل اتصال دسته به وزنه چکش است.
  • سر چکش باید سطحی صاف و صیقلی داشته باشد.
  • چکش میخ‌کش برای خانه‌ها و نوع گوه ای برای اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • به دسته چکش اگر چوبی است توجه داشته باشید که حتماً از چوب اشباع شده (توسط روغن) استفاده شده باشد.

توجه داشته باشید که پتک‌ها چکش‌هایی با وزن 25 اونس به بالا می باشند و برای تخریب مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع چکش ها

5-آچارفرانسه و انواع آن:

این نوع آچارها تنها در یک مدل طراحی‌شده‌اند به همین علت طراحان تغییراتی را در شکل ظاهری این آچارها ایجاد کرده اند تا کاربرد استفاده از آن‌ها آسان‌تر شود. سایز بندی این آچارها از سایز 6 اینچ تا 20 اینچ می باشد که سایز 12 الی 16 اینچی آن برای کاربرد خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قسمت فک متحرک این آچار خط کشی مدرج برحسب میلی‌متر طراحی شده است که کار با این آچار را راحت‌تر کرده است.

نکاتی در مورد خرید آچار فرانسه:

  • دسته‌ی این آچارها از جنس سیلیکونی می باشد که کار کردن با آن را راحت‌تر کرده است.
  • جنس بدنه آچارها باید از کوروم-وانادیوم باشد.
  • آچارفرانسه‌ها دارای یک پیچ تنظیم می باشند، هنگام خرید به پیچ تنظیم آچار توجه کنید که عمیق باشد. عمق دنده ها هرچه بیشتر باشد احتمال خارج شدن آچار از تنظیم حین کار کمتر است و وجود شیارهای روی دنده مانع لیز خوردن دست بر روی پیچ تنظیم می شود.
  • تعدادی از آچارفرانسه‌ها دارای Grip در فک‌هایشان هستند.

انواع آچار فرانسه

6-انبر قفلی و انواع آن:

انبر قفلی معمولاً جهت ثابت نگاه داشتن قطعاتی که آچار گیر ندارند استفاده می شود. انبر قفلی مدل های مختلفی دارد و با توجه به نوع عملکردشان ملقب به این اسم شده اند.

انواع انبر قفلی:

1- انبر قفلی مهره گیر (معمولی).

2- انبر قفلی دم‌باریک.

3- انبر قفلی کلمپ دار.

4- انبر قفلی فیلتر باز کن.

5- انبر قفلی جوشکار.

سایز بندی این انبرها بر اساس اینچ می باشد.

نکاتی در مورد خرید انبر قفلی:

  • در هنگام خرید به Grip در فک‌های انبر قفلی دقت کنید.
  •  دسته انبر قفلی باید سیلیکون دار باشد تا کار با آن راحت‌تر شود.
  • انبر قفلی ها دارای یک پیچ تنظیم در پایین دسته خود هستند که این پیچ به‌واسطه یک فنر به باز و بسته کردن دهانه ابزار کمک می کند برای خرید باید به جنس این فنر توجه داشته باشید.
  • هنگام خرید به جفت بودن فک‌های انبر قفلی توجه داشته باشید.

 

در این لینک به قسمت دوم آشنایی با ابزارآلات و کاربرد آن ها پرداخته ایم.