کمان اره یا اره آهن بر چه کاربردی دارد

اره آهن‌بر یا کمان اره (Hack Saw) دارای تیغه‌ای باریک است که در یک کلاف فلزی قرا می‌گیرد. از این کمان برای برش آهن، لوله‌های آهنی، سطوح فلزی، پروفیل، پلکسی گلس، صفحات پلاستیکی و برش صفحات فشرده و نازک و ام دی اف (MDF) استفاده می‌شود.

 

تیغ اره آهن‌بر:

تیغ این اره‌ها به دلیل آن‌که با آهن و اجسام سخت در ارتباط هستند کند شده و یا ساییده و شکسته می‌شود. این تیغ‌ها قابلیت تعویض دارند و تنها با باز کردن یک پیچ و بیرون آوردن تیغه‌ی کند شده به‌راحتی می‌توان تیغه‌ی جدید را جایگزین کرد. در هنگام قرار دادن تیغه‌ی جدید آن را در جهتی قرار دهید که دندانه‌های تیغه روبه‌جلو باشد که در زمان برش برده‌ها به سمت جلو پرتاب شوند.

کمان اره یا اره آهن بر چه کاربردی دارد

مزیت مهمی که کمان اره نسبت به دیگر اره‌های چوب‌بر دارد، در دقت و امکان کنترل بالای آن می‌باشد اما در عوض دارای سرعتی پایین است و طول برش این کمان‌ها با توجه به طول تیغه محدود می‌باشد. با توجه به اینکه کمان اره دارای قاب فولادی می‌باشد می‌تواند 90 درجه چرخش داشته باشد.

کمان اره یا اره آهن بر چه کاربردی دارد

کمان اره دارای دو نوع است که یکی از آن‌ها دارای قابلیت تنظیم بدنه و همچنین تنظیم اندازه تیغه است و دیگری این قابلیت‌ها را ندارد.

 

کمان اره یا اره آهن بر چه کاربردی دارد

تیغ اره از مهم‌ترین قسمت این کمان اره‌ها می‌باشد و دارای 2 نوع می‌باشد که جنس تیغه‌ی یکی از آن‌ها از HCS برای برش عمومی کاربرد دارد و دیگری HSS است که هم بادوام‌تر می‌باشد و هم برای برش اجسام سنگین مانند فولاد استنلس استیل است که البته دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشد.

نحوه‌ی برش قطعه:

در ابتدا باید نوع تیغه را برحسب نوع متریالی که می‌خواهید برش دهید انتخاب کنید.اگر از اجسام سخت باشد باید از تیغه‌ی HSS استفاده کرد و اگر آن قطعه نرم بود باید از تیغه‌ی HCS استفاده کرد. پس از انتخاب تیغه‌ی موردنظر توسط یک خط کش محل موردنظر برای برش را علامت‌گذاری کنید، سپس به‌وسیله‌ی یک دست ابتدای اره و با دست دیگر انتهای کمان را بگیرید و تیغه را به نحوی روی قطعه قرار دهید که حداقل 3 دندانه آن بر روی محل موردنظر قرارگرفته باشد تا بتوان برشی راحت‌تر انجام داد. پس از برش‌کاری به‌وسیله‌ی سنباده فلزات، روی سطح برش شده را تمیز کنید.

کمان اره یا اره آهن بر چه کاربردی دارد