قدمت آچارها به قرن 15 میلادی برمی‌گردد این آچارها یکی از پرکاربردترین آچارهایی هستند که مورد استفاده مهندسان مکانیک است. البته در برخی از منازل هم این آچارها یافت می شوند، امروزه این ابزارها در طرح های متفاوتی ساخته شده اند که میتوان به آچارهای فرانسه (تنظیم شونده) و آچارهای لوله گیر و.....، اشاره کرد، آچارها به‌طورمعمول برای ایجاد گشتاور در قطعات اتصال‌دهنده دوار مثل پیچ یا مهره و ... استفاده می شوند. بهترین نوع این آچارها از جنس کروم- وانادیوم یا همان فولاد ابزار به روش فورج می باشند که برای بهتر تمیز شدنشان پوششی از کروم می دهند.

آچارهای تنظیم شونده یکی از پرکاربردترین ابزارهای صنعتی می باشند و از محصولات کشور انگلستان هستند. در این مطلب به معرفی انواع آچارهای تنظیم شونده پرداخته ایم.

آچار تنظیم شونده (آچار فرانسه):

آچار فرانسه یکی از پرطرفدارترین آچارهای قابل تنظیم است و ساخت کشور انگلستان می باشد این آچار به دلیل پیچ های چرخ های قطار که در زمان های قدیم بسیار متفاوت بوده است ساخته شده اند. تفاوتی که آچار فرانسه با آچار میمونی دارد، زاویه دسته آن نسب به فک است. راستای دسته زاویه فک های آچار فرانسه، تقریبا 15 درجه ای است که این خود یکی از ویژگی های آچار فرانسه در محیط های تنگ می باشد. آچارهای مدرن قابل تنظیم توسط یوهان پیتر جوهانسون از شرکت (Bahco) اختراع شده است.

معرفی انواع آچارها و کاربرد آن ها

آچار میمونی:

آچارهای میمونی یکی از قدیمی ترین نوع آچارهای تنظیم شونده می باشند که دسته ی آن ها صاف، مستقیم و راستای فک این آچارها عمود بر دسته آن است.

آچار میمونی و کاربرد آن

آچار خودمیزان:

این ابزارها به آچارهای همه کاره در ایران معروف است که دارای فکی دنده دار می باشد و به تنهایی می تواند هر مهره ای را در خود جای دهند همچنین می تواند به طور خودکار بر روی پیچ محکم شود.

آچار خودمیزان و کاربرد آن

آچار تمساحی:

این آچار دهانه ای باز شبیه دهان تماسح دارد به همین علت آن را آچار تمساحی می نامند. این ابزار بین مکانیک ها، کشاورزان و کارگران کارخانه ها در زمان های قدیم محبوبیت زیادی داشته است. این نوع آچار برای مهره های مربعی کاربرد داشته است اما به دلیل جایگزینی این مهره ها با مهره های شش گوش از محبوبیت آچار تمساحی کاسته شد.

آچار تمساحی

آچار لوله گیر:

این آچار از لحاظ طراحی ظاهری شباهتی به آچار میمونی دارد اما تفاوتی که با آچار میمونی دارد در خاصیت خود سفت شوندگی فک های دنده دارش است. این ویژگی آچار لوله ای باعث می شود که بتواند بدنه صاف لوله ها را خیلی خوب و محکم بگیرد. این آچار توسط استیلسون (Stillson wrench) اختراع شده است و در جهان نیز به نام استیلسون شناخته شده است.

آچار لوله ای

در این لینک به قسمت دوم آشنایی با انواع آچارها و عملکرد آن ها پرداخته ایم.

در این لینک به قسمت سوم آشنایی با انواع آچارها و عملکرد آن ها پرداخته ایم.