منگنه زن از ابزارهای پرکاربرد در نجاری بشمار می‌آید که برای محکم کردن و بستن دو قطعه استفاده می‌شود. از این دستگاه برای متصل کردن دو قطعه چوبی، روکش یا پارچه و چرم به چوب استفاده می‌شود.

منگنه کوب (منگنه زن) دارای 3 نوع می‌باشد که عبارت‌اند از:

منگنه زن دستی.

منگنه زن برقی.

منگنه زن بادی.

1 - منگنه زن دستی:

منگنه زن یا منگه کوب چیست؟

با استفاده از این مدل تمام‌کارها با فیزیک بدنی انجام می‌شود. این دستگاه به دلیل قدرت محدودی که فنر دارد در موارد زیر به کار گرفته می‌شود.

در مواقع پرس روکش، گوشه‌های قاب فارسی را ثابت نگه می‌دارد و همچنین جهت نصب پشت‌بند کابینت و رویه‌کوبی استفاده می‌شود و با حداکثر سوزن به طول 6 میلی‌متر کاربرد دارد.

2 - منگنه زن برقی:

منگنه زن یا منگه کوب چیست؟

این دستگاه توسط جریان الکتریسیته کار می‌کند و ازنظر قدرتی به منگنه کوب دستی شباهت دارد و تنها تفاوت آن در برقی بودنش است. کاربرد منگنه زن برقی در اتصال قطعاتی که زیر کار قرار می‌گیرند و دیده نمی‌شوند است، همچنین جهت جلوگیری از خارج شدن قطعات اتصال از محل اصلی خود، به کار می‌رود.

3 - منگنه زن بادی یا پنوماتیک:

منگنه زن یا منگه کوب چیست؟

این نوع دستگاه با فشار هوا کار می‌کند و عملیات منگنه زدن از طریق اهرمی که در زیر انگشتان قرارگرفته است انجام می‌شود.

این منگنه زن از دیگر منگنه زن‌ها قوی‌تر بوده و توانایی فروبردن سوزن به طول بیش از 8 میلی‌متر در چوب نرم را دارد.

قدرت این منگنه زن از هوای فشرده تأمین می‌شود، درواقع این هوا به‌وسیله‌ی شیلنگ تلفی از کمپرسور به دستگاه منگنه زن انتقال می‌یابد و بست های مخصوصی در ابتدا و انتهای شیلنگ قرار دارد که یکی از آن بست ها به کمپرسور و دیگری به انتهای دستگاه منگنه زن متصل می‌شود.

استفاده از منگنه‌های بلند قابلیتی را ایجاد کرده است که در هنگام ساختن لوازمی که نیاز به چسب زدن ندارد مانند لمبه‌کوبی سقف، از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بخش‌های مختلف دستگاه منگنه زن:

منگنه زن یا منگه کوب چیست؟

  • اهرم فشار دهنده:

این بخش توسط فنری، سوزن‌های منگنه را به سمت دهانه‌ی خروجی هدایت می‌کند. این عملیات این امکان را فراهم می‌آورد که پس از خارج شدن اولین سوزن، سوزن دیگری جایگزین آن شود.

  • اهرم ضربه زدن:

در بخش به سوزن منگنه ضربه وارد می‌شود و سوزن را درون‌چوب فرومی‌برد. این بخش در منگنه‌ی بادی تحت‌فشار هوای فشرده قرار دارد و در منگنه زدن دستی تحت‌فشار فنر قرار دارد.

  • جای منگنه:

این قسمت همانند کشو از پست دستگاه خارج می‌شود و همچنین محل قرارگیری سوزن منگنه می‌باشد.

  • ضامن پیچ تنظیم:

در این قسمت می‌توان مقدار ضربه زدن را تنظیم نمود (سوزن منگنه با طول‌های مختلف در چوب کوبیده شود).

در اینک ویدئویی جهت نحوه ی کار کردن با دستگاه منگنه زن را ارائه داده ایم.