نحوه استفاده از ترکمتر به چه صورت است

اکثر افراد هنگامی‌که یک آچار را در دستشان می‌گیرند، تمایل دارند که با آن بیش‌ازاندازه و یا حتی تا جایی که امکان دارد پیچ را سفت کنند، به همین علت رزوه‌ها به‌راحتی هرز شده، پیچ‌ها را شکسته، محورهای دوار را دچار تابیدگی می‌شوند و به‌طورکلی به‌آسانی به تجهیزات صدمه وارد می‌کنیم. اما باوجود آچار ترکمتر این مشکل حل خواهد شد. در ادامه نحوه استفاده از آچار ترکمتر را بیان کرده‌ایم.

نحوه انتخاب صحیح آچار ترکمتر:

در ابتدا باید نوع سبک آچار ترکمتر دار را انتخاب نمایید. این نوع آچارها دارای 4 سبک اصلی هستند: نوع تقه ای (کلیکی)، میله زانو دار، عقربه‌ای و دیجیتالی.

اکثر افرادی که از آچار ترکمتر برای انجام کارهای روزمره نیاز دارند، نوع اول و دوم می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

درواقع هر یک از این دو مدل تمامی نیازهای افراد را می‌توانند پوشش دهند و کاربر نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید دو مدل حرفه‌ای‌تر عقربه‌ای و دیجیتالی ندارد.

اما اگر بخواهید از این آچارها در کارهای حرفه‌ای‌تر استفاده کنید، امکان دارد که به آچارهای پیشرفته‌تر نیاز داشته باشید.

نحوه استفاده از ترکمتر به چه صورت است

 نحوه استفاده از آچار ترکمتر:

پس از انتخاب مدل موردنظر خود و در دست گرفتن آن، باید از مشخصات ارائه‌شده توسط کارخانه برای پیچی که قرار است سفت شود اطلاع داشته باشید.

 ازآنجایی‌که بستن پیچ چرخ خودرو از موارد پرکاربرد استفاده از آچار ترکمتر است، از آن‌ها به‌عنوان‌مثال استفاده می‌کنیم:

پس از بستن پیچ‌های تایر با کمک دست، آچار ترکمتر را در درجه‌ای تنظیم کنید که نصف اندازه‌ای باشد که کارخانه سازنده در کتابچه خودرو به آن اشاره‌کرده، در آچار ترکمتر تقه ای، انجام این تنظیم بسیار آسان می‌باشد و تنها کافی است که دسته آن را بچرخانید تا به درجه گشتاور مدنظر شما برسد.

باید از گریس کاری و یا روغن‌کاری پیچ‌ها اجتناب کنید زیرا، درستی میزان گشتاور اعمال‌شده به پیچ زیر سؤال می‌رود.

تمامی پیچ‌های چرخ را به ترتیب با همان تنظیم که نیمی از گشتاور لازم است، سفت کنید. پس از اتمام کار، خودرو را به‌طور کامل پایین بیاورید. اکنون آچار ترکمتر را بر روی درجه گشتاور کاملی تنظیم نمایید که کارخانه سازنده اعلام کرده است و دوباره همه پیچ‌ها را به ترتیب سفت کنید.

نحوه استفاده از ترکمتر به چه صورت است

نحوه‌ی مراقبت از آچار ترکمتر:

در صورت مراقبت صحیح از این نوع آچار، مدت‌زمانی که آچار به نحو احسنت کالیبره می‌ماند افزایش می‌یابد.

قبل از استفاده از آچار ترکمتر، باید هرگونه کثیفی و زنگ‌زدگی را از رزوه‌های پیچ و مهره‌ای که می‌خواهید سفت کنید، پاک‌کنید. اجتناب از روغن‌کاری پیچ و مهره فراموش نشود.

همواره پیچ‌ها را در دو مرحله سفت نمایید: در مرحله اول تا نصف گشتاور مدنظر سفت شود، سپس در مرحله دوم گشتاور کامل اعمال شود.

پس از هر بار استفاده از این آچار، درجه آن را به عدد صفر برگردانید. این کار به کالیبره ماندن آچار شما کمک می‌کند.

از افتادن یا انداختن آچار روی زمین اجتناب نمایید، زیرا ضربه ناشی از برخورد آچار با زمین، آن را از وضعیت کالیبره بودن خارج می‌کند. به‌طورکلی می‌توان گفت آچار ترکمتر ابزاری حساس است.

از این آچار برای باز کردن پیچ‌های قفل‌شده استفاده نکنید، زیرا باعث صدمه به مکانیزم ترکمتر شده و درنهایت به ابزاری بی‌مصرف تبدیل می‌شود. آچارهای جغجغه‌ای هم نباید برای آزاد کردن قفل پیچ‌ها استفاده شوند. آچاری غیر جغجغه‌ای برای این کار وجود دارد که با بازوی بلند کمک شما در باز کردن پیچ‌های قفل‌شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی ترکمتر به این لینک مراجعه کنید