دستگاه میخ پرچ کن چیست

میخ پرچ قطعه واسطی است که توسط آن دو ورق فلزی به یکدیگر متصل می‌شود. میخ پرچ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که رایج‌ترین آن‌ها پرچ تسمه، پرچ نیم‌گرد تخت، پرچ سر نیم‌گرد و پرچ سر خزینه، پرچ عدسی می‌باشد. طول میخ پرچ‌ها از مجموع قطر میخ پرچ و همچنین قطعات کار به دست می‌آید.

جنس میخ پرچ‌ها از مس، استیل، فولاد و آلومینیوم است که البته بستگی به نوع قطعه و یا ورق‌کار از میخ پرچ‌ها استفاده می‌شود، معمولاً جنس میخ پرچ‌ها را شبیه به جنس ورق انتخاب می‌کنند.

دستگاه میخ پرچ زن:

این نوع دستگاه‌ها برای اتصال دو قطعه و یا ورق فلزی به یکدیگر توسط رابط پرچ استفاده می‌شود. اتصال توسط این دستگاه‌ها به‌صورت دائمی بوده است.

این دستگاه‌ها ازنظر شکل ظاهری و ساختاری دارای انواع بادی، ساده، شارژی و برقی می‌باشد.

دستگاه‌های پرچ ساده ( انبری):

دستگاه میخ پرچ کن چیست

این نوع ابزارها دارای 2 دسته‌ی انبری شکل هستند که برای پرچ ورق مورداستفاده قرار می‌گیرند و از 4 نازل تشکیل می‌شود که سایز آن‌ها بین 2.4 الی 4.8 میلی‌متر می‌باشد. البته باید گفت که اندازه‌ی این نازل‌ها متناسب با اندازه‌ی میخ پرچ‌ها است که با توجه به نوع کار و ضخامت قطعه از آن‌ها می‌توان استفاده کرد. این نوع میخ پرچ‌ها را در موارد کارگاهی و همچنین صنعتی سبک مورداستفاده قرار می‌دهند.

میخ پرچ 2 دسته‌ای:

این نوع ابزارها دارای دسته‌های بلند هستند که باعث انتقال نیروی بیشتر به سر دستگاه پرچ می‌شود و به علت داشتن طول بلند از این دستگاه در مکان‌هایی که دسترسی سختی دارند استفاده می‌شود. این ابزار برعکس دستگاه پرچ‌کن دستی انبری توسط دو دست کار صورت می‌پذیرد.

کاربرد این دستگاه‌ها در پرچ کردن ورق‌های مسی، آلومینیومی، استیل و فولاد است و همچنین جزو قوی‌ترین پرچ‌کن‌های دستی به شمار می‌آید.

میخ پرچ‌کن‌های آکاردئونی:

این ابزارهای دارای 1 دسته‌ی می‌باشند که طول آن متغیر است. نحوه‌ی کارکرد در این نوع دستگاه‌ها بدین‌صورت است که دسته را تا انتها بازنموده و سپس برای پرچ، دسته‌ی آن را می‌بندند.

نازل‌های این دستگاه در محدوده‌ی 2.4 الی 2.6 میلی‌متر است. با این دستگاه می‌توان با یکدست و به‌راحتی پرچ زنی را انجام داد.

میخ پرچ بادی:

دستگاه میخ پرچ کن چیست

از این ابزار در صنایع کانال‌سازی، کشتیرانی، هواپیمایی، خودروسازی و فلزکاری که دارای حجم بالای کاری می‌باشند استفاده می‌کنند. قطر نازل‌های مورداستفاده در این ابزارها بین 2.4 الی 6.4 میلی‌متر است و در مقیاس اینچی این نازل‌ها در حدود 32/3 الی 16/3 می‌باشد. این نوع ابزارها به‌طورکلی در دو نمونه پنوماتیک ساده و با مکانیزم هیدروپتوماتیک ساخته می‌شود. در نمونه پرچ زن هیدروپنوماتیک، با دقت و نیروی بالاتر و همچنین عملکرد بهتری همراه ست.

عملکرد مناسب توسط نیروی هیدرولیک با محرک باد ایجاد می‌شود که دارای مکانیزم پیچیده و برندهای خاص سازنده است.

بعضی از دستگاه‌های پرچ زن بادی دارای مخزن نگه‌دارنده، مانده میخ پرچ است که بهترین گزینه برای استفاده در خط تولید می‌باشد. فشار باد مناسب برای این نوع دستگاه‌ها 6.2 بار می‌باشد و اگر فشار باد عددی کمتر و یا بیشتر باشد باعث آسیب به دستگاه می‌شود.

میخ پرچ برقی:
میخ پرچ‌های برقی و شارژی در مقایسه با دیگر ابزارها به انرژی کمتری از سوی کاربر نیازمند است که باعث می‌شود خستگی کمتری به اپراتور وارد شود همچنین باعث افزایش کار و بازدهی آن می‌شود.

دستگاه‌های میخ پرچ‌کن برقی باعث می‌شود از لرزش دست در هنگام کار جلوگیری به عمل می‌آید و ایمنی در کار نیز افزایش میابد.

 قطر نازل‌های این دستگاه بین 2.4 الی 6.4 میلی‌متر است. هنگامی‌که سیم‌ها در کار اختلال به وجود آورند از دستگاه‌های پرچ‌کن شارژی استفاده می‌شود.

در این لینک کاربرد میخ پرچ‌ها را توسط ویدئو به نمایش گذاشته ایم.