سیستم ماسفت و ای جی بی تی در اینورتر چیست

درگذشته برای جوشکاری آهن‌آلات و دیگر فلزات دستگاه‌هایی تولید می‌شده است که از سیم‌پیچی مس و آلومینیوم ساخته‌شده بودند. بعضی از این دستگاه‌ها با روغن خنک می‌شدند و برخی دیگر با جریان هوا، اکثر این دستگاه‌ها به دلیل حجم زیاد سیم‌پیچی و هسته داخلی بسیار سنگین بوده و همین باعث مشکلات زیادی برای حمل‌ونقل ایجاد می‌کرده است. از دیگر ایرادهای این دستگاه‌ها مصرف زیاد برق بود.

کار کردن با ترانس جوش‌ها درگذشته محدود بوده است بدین معنا که هر مدل ترانس جوش، کار خاص خودش را انجام می‌داد. به‌عنوان‌مثال برای زدن جوش استیل نیاز به ترانس جوشی بود که توانایی جوش دادن استیل را داشته باشد.

اما با مرور زمان و پیشرفت علم دستگاه‌های قدیمی جای خود را به اینورترهای امروزی داده است. اینورتر ها نسل جدیدی از دستگاه جوش هستند که دیگر نیازی به سیم‌پیچی‌های سنگین ندارند.

اینورتر چیست؟

اینورتر به معنای تبدیل‌کننده به‌طور مستقیم است. بدین معنا که جریان برق 32 آمپر را به‌طور مستقیم، تبدیل به جریان برق 30 الی 400 آمپر می‌کند.

اینورتر ابزارآلات سبک‌وزنی هستند البته مدل‌های مختلف این دستگاه‌ها، وزن‌های متفاوتی دارند که اغلب از 1200 گرم تا 12 کیلوگرم تشکیل می‌شوند.

اینورترها قادر هستند انواع جوش‌ها را انجام بدهند مانند (چدن، استیل،آهن، خشکه، ارگون، و..) کار کردن با دستگاه‌های اینورتر بسیار ساده و راحت است به‌طوری‌که حتی افرادی که تابه‌حال جوشکاری نکرده‌اند نیز، می‌توانند با اینورتر ها به‌راحتی کار کنند و وسایل خود را جوش بدهند.

در تولید دستگاه‌های اینورتر جوشکاری از دو سیستم رایج استفاده می‌شود.

ماسفت یا ترانزیستور:

MOSFET معروف‌ترین ترانزیستور، اثر میدان در مدارهای آنالوگ و دیجیتال می‌باشد. این‌گونه از ترانزیستور اثر میدان نخستین بار در سال 1925 میلادی معرفی شد اما در آن زمان، ساخت و به‌کارگیری این ترانزیستورها، به علت نبود علم و ابزار و امکانات، با دشواری همراه بود و به همین علت، برای پنج دهه فراموش شدند و از میدانِ پیشرفت‌های الکترونیک برکنار شدند. در آغازِ دههٔ 70، از ماسفتها برای ساختنِ مدارهای مجتمع استفاده کردند. ماسفت ها به دلیل داشتن پایه‌های جدا دارای عمر طولانی‌تری هستند.

 سیستم ماسفت و ای جی بی تی در اینورتر چیست

ای جی بی تی:

ترانزیستور دوقطبی با درگاه عایق شده یا IGBT، کوتاه شده و جزو نیمه‌هادی قدرت بوده است که در درجه اول به، عنوان یک سوئیچ الکترونیکی از آن‌ها در دستگاه‌های جدید برای بازده بالا و سوئیچینگ سریع استفاده می‌شود.

 از این نوع سوئیچ برق در بسیاری از لوازم مدرن ازجمله خودروهای برقی، قطار، یخچال‌ها، تردمیل، دستگاه‌های تهویه مطبوع و حتی، سیستم‌های استریو و تقویت‌کننده‌ها استفاده می‌کنند. همچنین در ساخت انواع اینورترها، ترانسهای جوش و UPS ها کاربرد دارد.

در فرکانس‌های بالای کلید زنی از یک ترانزیستور جهت کنترل سطح ولتاژ DC استفاده می‌شود و با بالا رفتن فرکانس ترانزیستور دیگر خطی عمل نمی‌کند و همچنین نویز مخابراتی شدیدی را با توان بالا تولید می‌کند.

به همین علت در فرکانس کلید زنی بالا از المان کم‌مصرف power MOSFET استفاده می‌کنند. اما با بالا رفتن قدرت، تلفات آن نیز زیاد می‌شود. امروزه المان مدرنی به بازار عرضه‌شده است که تمامی مزایای 2 قطعه فوق را دارد و دیگر معایب BJT و POWER MOSFET را ندارد. این قطعه جدید IGBT نام دارد. در طی چندین سال اخیر به علت ارزانی و مزایای این قطعه از آن استفاده‌های زیادی شده است.

 IGBT ترانزیستور دوقطبی با گیت عایق شده یک نیمه‌هادی جدید و کاملاً صنعتی می‌باشد که از ترکیب 2 نوع ترانزیستور BJT و MOSFET ساخته‌شده است. به‌نحوی‌که از دید ورودی شما یک MOSFET را خواهید دید اما ازنظر خروجی یک.BJT

BJT ها و MOSFET ها دارای خصوصیاتی هستند که می‌توانند ازنقطه‌نظرهایی یکدیگر را تکمیل کنند.

ترانزیستور ای جی بی تی به‌صورت ردیفی در کنار هم در برد دستگاه اینورتر قرار می‌گیرد، به همین دلیل وقتی برد آسیب می‌بیند باید تعداد زیادی از این ترانزیستورها تعویض شوند.

ازاین‌رو هزینه تعمیر این نوع اینورتر ها با ترانزیستورهای ای جی بی تی بسیار بالاتر از اینورتر هایی با ترانزیستورهای ماسفت است. البته باید گفته شود قیمت دستگاه‌های اینورتر IGBT ارزان‌تر از اینورترهای MOSFET موجود در بازار است.