معرفی دوچرخه و انواع آن

اصولاً هر شخصی علاقه خاصی به داشتن دوچرخه و دوچرخه‌سواری دارد. برای اینکه بتوانیم یک دوچرخه عالی بخریم باید اول از خصوصیات دوچرخه و کاربرد آن اطلاع داشته باشیم. با توجه به ویژگی‌های فنی و انواع دسته‌بندی دوچرخه‌ها، بهترین کار داشتن اطلاعات از دوچرخه است. در این مطلب به معرفی انواع دوچرخه و مکان‌های مورداستفاده از آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

تقسیم‌بندی دوچرخه‌ها:

دوچرخه‌های مسابقه‌ای (Racing Bike)

دوچرخه‌های تایم تریل (Time Trial)

دوچرخه‌های توریستی (Touring Bike)

دوچرخه‌های کوهستان (Mountain Bikes)

دوچرخه‌های هایبرید یا شهری (Hybrid & City Bike)

دوچرخه‌های کورس (Cyclocross)

دوچرخه‌های تک سرعت یا تک دنده (SingleSpeed & FIX Gear Bike)

دوچرخه BMX

دوچرخه تاشو (Folding Bike)

دوچرخه برقی (Electric Bike / E-Bike)

دوچرخه دو سرنشین (Tandem Bike)

در ادامه به معرفی تک‌تک این دوچرخه‌ها خواهیم پرداخت.

دوچرخه جاده یا مسابقه‌ای (Racing Bike):

این نوع دوچرخه مهم‌ترین ویژگی که دارد طراحی آیرودینامیک و وزن فوق‌العاده سبک آن برای دست یابی به‌سرعت می باشد. جنس ساخت بدنه این دوچرخه از آلومینیوم یا فیبر کربن است و برای مدل‌های حرفه‌ای از جنس فیبر کربن برای کم‌وزن بودن آن استفاده می‌کنند.

با وجود انواع سیستم ترمزی هیدرولیکی – مکانیکی (دیسکی)، در بین دوچرخه‌سواران ترمزهای نوع کالیپر (Caliper) بسیار مرسوم است.

این نوع دوچرخه‌ها دارای زین باریک و نرم است. حفره‌ی موجود در قسمت مرکزی آن مانع از تحت‌فشار قرار گرفتن یا ضربه وارد شدن به قسمت تحتانی بدن دوچرخه در مدت‌زمان دوچرخه‌سواری است.

نوع فرمانی که در این نوع دوچرخه‌ها تعبیه‌شده است برای بهتر قرار گرفتن دوچرخه‌سوار در حالت آیرودینامیک است که البته برای دوچرخه‌سواری طولانی‌مدت، شرکت در تورها و حمل وسایل مناسب نمی‌باشد.

یک ست دوم ترمز برای راحتی بیشتر دوچرخه‌سواران بر روی قسمت صاف فرمان در نظر گرفته‌شده، هرچند با این کار قدری از حالت استاندارد و آیرودینامیک دوچرخه‌سوار را کاهش می‌دهد اما دسترسی به ترمزها را آسان‌تر می‌سازد.

معرفی دوچرخه و انواع آن

دوچرخه تایم تریل (Triathlon / Time Trial (TT) Bike):

طراحی این نوع دوچرخه‌ها فقط برای دستیابی به حداکثر سرعت است. وزن این نوع دوچرخه‌ها بدیل استفاده از بهترین آلیاژها نظیر: تیتانیوم، فیبر کربن و کامپوزیت، بسیار سبک هستند. نحوه قرار گرفتن دوچرخه‌سوار بر روی دوچرخه از مهم‌ترین نوع طراحی آن است. این نوع دوچرخه‌ها را به صورت اختصاصی و همچنین با در نظر گرفتن ویژگی‌های بدن ورزشکار ساخته می‌شود تا دوچرخه‌سوار بر روی آن به بهترین وضعیت آیرودینامیک قرار بگیرد تا بیشترین سرعت را داشته باشند. این نوع دوچرخه‌ها طوری طراحی‌شده‌اند تا اصطکاک کمتری در مواجه با جریان هوا داشته باشند.

معرفی انواع دوچرخه 

دوچرخه (Cyclocross):

این دوچرخه ترکیبی از دوچرخه‌های جاده‌ای و کوهستانی است و کاربرد آن در سطح زمین‌هایی چمن، جنگل، ماسه‌ای و شن مورداستفاده قرار می‌گیرد. مسابقات دوچرخه‌سواری در شمال اروپا، در فصل پاییز و زمستان برپا می‌شود. این دوچرخه تفاوت‌های منحصربه‌فردی دارد که می‌توان به طراحی بدنه، تایرها، سیستم ترمز، ست دنده و نوع پدال اشاره کرد.

معرفی دوچرخه و انواع آن

ساختار بدنه و نوع طراحی این دوچرخه به صورتی می‌باشد که زاویه لوله پیشانی با سطح افقی در بهترین حالت قرارگرفته است که دوچرخه‌سوار کمتر احساس خستگی کرده و در هنگام دوچرخه‌سواری احساس راحت‌تری داشته باشد.

جنس بدنه این نوع دوچرخه از آلیاژ فیبر کربن است به همین علت بسیار سبک می‌باشد.

ترمزهای دیسکی به دلیل قابلیت بالا و توانایی نگهداری دوچرخه در شرایط آب و هوایی مختلف در این نوع دوچرخه‌ها مورداستفاده قرار می گیرد. برخی از دوچرخه‌سواران به دلیل وزن کمتر و سادگی ترمزهای ویبریک (V-Brake) از این نوع ترمزها استفاده می‌کنند.

دوچرخه توریستی (Touring Bike):

این نوع دوچرخه‌ها برای مسافت‌های طولانی و حمل وسایل طراحی‌شده است، تنه و دوشاخ جلو این نوع دوچرخه‌ها بسیار محکم‌تر از دوچرخه‌های جاده‌ای و مسابقه‌ای است تا توانایی حمل وسایل را داشته باشد.

دوچرخه‌های توریستی برای جاده‌های آسفالت بدون سنگلاخ و خاکی مورداستفاده قرار می‌گیرد بعلاوه نحوه قرار گرفتن دوچرخه‌سوار بر روی این نوع دوچرخه‌ها راحت‌تر از دوچرخه‌های مسابقه‌ای است و همچنین برای مسافت طولانی مانع از خستگی دوچرخه‌سوار می‌شود.

 معرفی دوچرخه و انواع آن

دوچرخه ‌هایبرید یا دوچرخه شهری (Hybrid & City Bike):

این دوچرخه‌ها بسیار مناسب برای انجام کارهای روزانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع دوچرخه‌ها از لحاظ طرحی شبیه به دوچرخه‌های کوهستانی می باشد. از ویژگی‌های مهم این دوچرخه‌ها شیب‌دار بودن لوله بالایی (Top Tube) است که نقش به سزایی در مواجهه با سطوح ناهموار و جذب تکان‌های شدید و جذب ضربات دارد، داشتن فرمانی صاف، وزن کم و ترمزهای قوی آن در مقابله با خطرات که از قدرت مانور بالا و کنترل‌پذیری بیشتری، دارد نیز از ویژگی‌های دیگر این دوچرخه می باشد.  معرفی دوچرخه و انواع آندر این لینک  قسمت دوم آشنایی و معرفی انواع دوچرخه را ارائه داده ایم.