معرفی دوچرخه و آشنایی با انواع آن

 دوچرخه BMX:

این نوع دوچرخه در سال 1982 در فیلمی برای انجام حرکات آکروباتیک به نمایش گذاشته شد و امروزه جزو محبوب‌ترین دوچرخه‌هایی است که برای انجام حرکات آکروباتیک است.

سیستم ترمز جلوی این نوع دوچرخه‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که برای حرکات نمایشی، فرمان دوچرخه قادر به چرخش یک دور کامل است.

مشخصات ظاهری دوچرخه: پدال‌های پهن، موقعیت قرار گرفت زین پایین‌تر از فرمان، فرم خاص فرمان و همچنین دارای محلی در دو طرف توپی‌های چرخ جلو و عقب برای قرار دادن پاها است تا دوچرخه‌سوار برای نمایش حرکات آکروباتیک تعادل خود را حفظ کند. این دوچرخه‌ها برای رسیدن به بالاترین سرعت در پیست اجرای نمایش فاقد سیستم دنده و کمک‌فنر می‌باشند به‌اصطلاح دارای بدنه‌ی خشکی هستند.

دوچرخه bmx

 دوچرخه تک دنده (SingleSpeed & FIX Gear Bike):

این نوع دوچرخه‌ها دارای یک‌دنده و تنها یک حلقه چرخ‌دنده در چرخ‌های جلو و عقب دارد که نام دیگر این دوچرخه‌ها، دوچرخه تک سرعت است و برای مسیرهای صاف و هموار، رفت‌وآمدهای روزانه و استفاده طولانی‌مدت کاربرد دارد.

دوچرخه تک دنده

دوچرخه تاشو (Folding Bike):

این نوع دوچرخه دارای زین و میله‌ی فرمانی بلند است که برای افزایش قابلیت کنترل‌پذیری دوچرخه می‌شود و همچنین چرخ‌های آن کوچک‌تر است اما باعث کندی سرعت دوچرخه‌سوار در مواقع لازم نمی‌شود. این نوع دوچرخه‌های تاشو ازلحاظ طراحی و ظاهر متفاوتش، دارای کابل‌های کمتر و بدون شیفتر است که البته بسیار شیک به نظر می رسد. سیستم ترمز تعبیه‌شده در این نوع دوچرخه از تکنولوژی رکاب زدن معکوس استفاده شده است، در صورتی که با این نوع سیستم ترمزی راحت نبودید می توانید از ترمزهای ویبریک (V-BREAK) استفاده کنید.این دوچرخه‌ها بسیار سبک هستند و همچنین قابلیت تاشو شدن را نیز دارند که می‌توانید به‌راحتی آن را حمل کنید.

دوچرخه تاشو

دوچرخه دو سرنشین (Tandem Bike):

 این نوع دوچرخه الهام گرفته از دوچرخه‌های کوهستان و جاده است و دارای ترمزهای قوی، سیستم دنده متنوع و غیره است. کاربرد این نوع دوچرخه‌ها بیشتر برای تورهایی که مسافت طولانی دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد البته این دوچرخه‌ها به صورت سفارشی و برحسب ارتفاع و فرم بدن دوچرخه‌سواران ساخته می شود.

دوچرخه دو نفره

دوچرخه برقی (Electric Bike / E-Bike):

این دوچرخه‌ها کاملاً شبیه به دوچرخه‌های معمولی می‌باشند و تنها تفاوتی که دارند اجزای الکتریکی موتور و باتری آن ها، جهت ذخیره سازی انرژی الکتریسیته است. این دوچرخه‌ها تنها دوچرخه‌هایی هستند که دارای یک موتور کوچک برای استفاده در سراشیبی های تند و یا مسیرهای ناهموار است. در واقع این دوچرخه‌ها در شرایط ناهموار برای راحتی دوچرخه‌سوار است و جایگزینی برای نیروی انسانی نیست. به دلیل وجود باتری و موتور بر روی دوچرخه باعث افزایش وزن آن‌ها شده است.

دوچرخه برقی

دوچرخه‌های کوهستان (Mountain Bikes):

دوچرخه‌های کوهستان انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را به 5 دسته تقسیم‌بندی کرد که هر یک ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارد.

1 – کراس کانتری (Cross Country)

2 - تریل (Trail)

3 - فری راید (Freeride)

4 - دوچرخه‌پرشی (Dirt Jump)

5 - دانهیل (Downhill)

دوچرخه‌های کوهستانی دارای لاستیک‌های ضخیم و عاج دار جهت اصطکاک زیاد در شرایط کوهستانی می‌باشند. نوع فرمان در این دوچرخه‌ها به‌منظور دید کافی و کنترل بهتر به صورت صاف طراحی‌شده است. کمک‌فنرهایی در بدنه دوچرخه وجود دارد که برای گرفتن ضربات و نرم کردن حرکات طراحی‌شده اند و در صورتی که به آن‌ها نیاز نداشته باشید می توانید کمک‌فنرها را قفل کنید. نوع سیستم ترمزی در این نوع دوچرخه‌ها دیسکی از نوع مکانیکی یا هیدرولیکی است که موجب می شود دوچرخه‌سوار در شرایط نامساعد بهتر دوچرخه را کنترل کند.

دوچرخه کوهستان کراس‌کانتری (Cross Country Mountain Bike):

این نوع دوچرخه‌ها که بانام اختصاری (XC) شناخته شده است برای بالا و پایین رفتن سطوح با ناهمواری‌ها و ارتفاعات کم کاربرد دارد. این مدل دوچرخه نسبت به دیگر مدل های کوهستانی به‌واسطه‌ی نوع آلیاژ به‌کاررفته دارای استحکام کمتر و وزن کمتری است که به راحتی می توان در شرایط مختلف به سرعت دلخواه خود دست یابید. برای کاهش وزن این دوچرخه‌ها از سیستم تعلیق، نوع گازی استفاده شده است که به دودسته‌ی: هاردتیل (Hard Tail) و سیستم تعلیق کامل (Full-Suspension) تقسیم می شوند.

دوچرخه کوهستان هارد تیل (Hard Tail Mountain Bike):

این دوچرخه بهترین انتخاب برای شروع دوچرخه‌سواری در مناطق ناهموار است. دوچرخه‌ی هاردتیل با دارا بودن سیستم کمک‌فنری قفل شونده در قسمت دوشاخ جلو دوچرخه مانع از انتقال ضربات در سطح ناهموار به بدن دوچرخه‌سوار و همچنین مانع از اتلاف انرژی دوچرخه‌سوار می‌شود. سیستم ترمزی این نوع دوچرخه‌ها از نوع دیسکی بوده است، البته در مدل‌های ارزان‌قیمت آن از سیستم ترمزی طوقه‌ای استفاده می‌شود. جنس بدنه این نوع دوچرخه از آلیاژ آهن، آلومینیوم است و مدل‌های حرفه‌ای این دوچرخه‌ها از جنس کربن می‌باشند.

هاردتیل

دوچرخه کوهستان با سیستم تعلیق کامل (Full-Suspension Mountain Bike):

این نوع دوچرخه دارای دو سیستم تعلیق است، یکی در قسمت جلو و دیگری در تنه دوچرخه است. این دوچرخه‌ها در زمین‌های ناهموار و سنگلاخی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دوچرخه بنا به داشتن دو سیستم تعلیق گران‌تر از دوچرخه‌ی ‌هاردتیل است و همچنین نیاز به تعمیر و مراقب بیشتری نسبت به آن دوچرخه دارد. بر روی فرمان این دوچرخه‌ها قابلیت تنظیم کردن کمک‌ها وجود دارد که دوچرخه‌سوار در شرایط مختلف بتواند به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

دوچرخه کوهستان با سیستم تعلیق کامل

 دوچرخه کوهستان فری راید (Free Ride Mountain Bike):

این نوع دوچرخه‌ها دارای بدنه‌ی بسیار محکمی هستند و این قابلیت را به دوچرخه‌سوار می‌دهد که حرکات پرشی و سرعتی انجام دهد. مهم‌ترین ویژگی که این دوچرخه‌ها دارند جنس آلیاژ بدنه آن است که از فولاد، آلومینیوم و سیستم تعلیق دوشاخ و تنه در دوچرخه است که باعث می شود دوچرخه‌سوار بتواند از سطوح عبور کرده و همچنین از روی اجسام بپرد.

دوچرخه های کوهستان فری راید

دوچرخه کوهستان پرشی (Dirt Jump Mountain Bikes):

این نوع دوچرخه‌ها ترکیبی از دوچرخه‌های کوهستانی و دوچرخه‌های BMX است. چرخ‌های آن در سایزهای 24 و 26 اینچی است که باعث سبکی و چابکی دوچرخه و راحتی در حرکات نمایشی می‌شود. این نوع دوچرخه‌ها برای حرکات نمایشی بر روی سکوها و ارتفاع بلند مورداستفاده قرار می‌گیرند و اغلب از سیستم تعلیق جلو (دوشاخ) با دامنه تغییرات بیشتر و یا از دوشاخ با تغییرات کمتر برای انجام در ارتفاعات پایین‌تر استفاده می‌شود. این دوچرخه‌ها نیازی به سیستم دنده حرفه‌ای و ترمزهای قوی ندارند و از مقاومت و استحکام بدنه‌ای بالایی برخوردار هستند.

دوچرخه کوهستان پرشی

دوچرخه دانهیل (Down Hill Bike):

این نوع دوچرخه‌ها برای مسابقات دانهیل مورد استفاده قرار می گیرد که این مسابقات از محبوبیت زیادی بین مردم دارد. مسابقات این نوع دوچرخه‌ها به این صورت است که دوچرخه‌سواران از ارتفاعات کوهستانی به سمت پایین حرکت می کنند و از سراشیبی‌های تند و مسیرهای پرپیچ‌وخم و خطرناک عبور می‌کنند. دو کمک‌فنر در قسمت دوشاخ و تنه دوچرخه وجود دارد که دوچرخه‌سواری را برای دوچرخه‌سواران لذت‌بخش می‌کند. این نوع دوچرخه‌ها نسبت به دیگر نوع دوچرخه‌ها از وزن سنگین‌تری برخوردار هستند و همچنین تنه و چرخ آن‌ها از ضخامت بیشتری برخوردارند.

دوچرخه دانهیل

در این لینک، قسمت اول آشنایی و معرفی انواع دوچرخه را ارائه داده ایم.