نحوه تعویض صفحه دستگاه سنگ فرز

دستگاه سنگ فرز برای برش سنگ، کاشی، پلاستیک و فلزات استفاده می‌شود و شباهت ظاهری همانند دستگاه دریل میزی دارد. کار کردن با این دستگاه چندان کار سختی نیست اما برای تعویض صفحه ساب و برش دستگاه فرز باید دانش لازمه را داشت. در این مطلب قصد داریم آموزش تعویض صفحه سنگ فرز را ارائه بدهیم.

وسایل لازم:

- پیچ‌گوشتی.

- چکش.

- انبردستی.

- آچار دستگاه.

- انبر قفلی.

- صفحه سنگ جدید.

روش‌های مختلفی برای تعویض صفحه فرز وجود دارد که بسته به نوع ابزاری دارد که در اختیارتان است. ساده‌ترین روش تعویض صفحه استفاده از آچار سنگ است که به همراه دستگاه توسط کارخانه‌ها ارسال می‌گردد. اما اگر دستگاه دست‌دوم خریداری کرده و یا آچار آن را گم‌کرده باشید، برای تعویض صفحه سنگ می‌توانید از راه‌های دیگری بدون نیاز به آچار انجام دهید.

1 – برق دستگاه را قطع کرده:

باید توجه کرد که در صورت خاموش نبودن دستگاه به کاربر صدمه وارد می‌شود، پس قبل از تعویض از خاموش بودن دستگاه اطمینان حاصل کنید و برای جلوگیری از روشن شدن ناگهانی دستگاه، برق آن را قطع کنید.

2 – باز کردن صفحه با کمک آچار سنگ:

در زمان خرید دستگاه دو نوع آچار متفاوت نیز ارائه می‌شود. یکی از این آچارها شبیه آچارهای معمولی و دیگری شبیه چنگک دو سر می‌باشد. چنگک‌ها رابین صفحه و دستگاه درون دو سوراخی که روی مهره قرارگرفته است، قرار دهید.

از آچار برای ثابت نگه‌داشتن مهره در زیر صفحه کمک بگیرید و با کمک آچار مانع از چرخیدن صفحه شوید، آچار سنگ چنگک را در جهت خلاف چرخش صفحه بچرخانید و معمولاً با فلش رو به پایین مشخص‌شده است.

امکان دارد دکمه‌ای در کنار دستگاه برای ثابت نگه‌داشتن صفحه طراحی‌شده باشد و تا زمانی که صفحه از روی فرز جدا نشده دکمه را رها نکنید.

3- باز کردن صفحه سنگ با کمک دیگر ابزارها:

با کمک انبر قفلی مهره قرارگرفته در زیر دستگاه را ثابت نگه‌داشته و از چرخش صفحه سنگ جلوگیری کنید و اکنون بچای آچار چنگک، پیچ‌گوشتی را درون سوراخی که بین صفحه سنگ و موتور قرار دارد، فروببرید. سپس پیچ‌گوشتی را در جهت خلاف چرخش صفحه بچرخانید. اگر توانستید مهره را شل کنید به‌وسیله چکش ضربات آرامی را بر روی پیچ‌گوشتی وارد آورده تا مهره رفته‌رفته شل شود.

4- باز کردن صفحه فرز بدون ابزار:

با کف دست به صفحه سنگ در خلاف جهش چرخش صفحه نیرو وارد کنید. تکرار این کار باعث شل شدن مهره می‌شود و سپس به‌وسیله‌ی انگشت مهره را بازکرده و صفحه سنگ را جدا کنید.

نصب صفحه سنگ جدید:

صفحه سنگ جدید را همانند سنگ صفحه قدیمی روی دستگاه سوار کنید و این نکته بسیار مهم است که صحه سنگ ازلحاظ کیفیت، متناسب با دستگاه انتخاب شود. سپس با نیروی دست، صفحه سنگ را در جهت خلاف چرخش صفحه حرکت دهید (همان چرخشی که در حین بازنمودن صفحه انجام دادید) و بچرخانید تا کاملاً صاف شود و می‌توانید دستگاه را روشن کرده و از آن استفاده کنید.

در این لینک اطلاعات کاملی درباره سنگ فرز و کاربرد آن ارائه داده ایم.