در این لینک (قسمت اول) آشنایی با انواع آچارها و کاربرد آن ها، به معرفی آچارهای تنظیم شونده و در این لینک (قسمت دوم) به معرفی آچارهای سوکتی پرداخته ایم و هم اکنون در قسمت سوم ( آخر) به معرفی آچارهای تخت و کاربرد آن ها پرداخت خواهیم کرد.

آچارهای تخت (ته باز، ته بسته و ترکیبی):

آچارهای تخت جزو عمومی‌ترین نوع آچارهایی هستند که تمامی مردم از آن‌ها استفاده می کنند. این آچارها در 3 نوع مختلف طراحی‌شده‌اند: ته باز، ته بسته و ترکیبی.

آچارهای ته باز دارای دو سر متفاوت در سایزهای مختلف هستند که سرهای آن دارای زاویه ای 15 درجه ای با محور دسته می باشند و این باعث می شود به راحتی حرکت‌های دورانی در فضای محدود را انجام داد. هر سر دارای دوزبانه است که سر مهره یا پیچ را برای اعمال گشتاور احاطه می کنند.

آچاز تخت ته باز

آچارهای ته بسته یا حلقه ای دارای دو سر حلقه ای شکل است که در جداره داخلی حلقه این آچار شش، دوازده و یا هشت زبانه وجود دارد. آچارهایی که دارای حلقه‌های شش یا دوازده زبانه هستند برای باز و بسته کردن پیچ‌های شش گوش و مهره‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. آچارهایی که دارای دوازده زبانه هستند قابلیت انطباق با سرپیچ یا مهره در زوایای بیشتری را دارند. آچارهایی که دارای 8 زبانه هستند قابلیت انطباق با پیچ ها و مهره‌های چهار گوش را دارند. حلقه‌های این آچارها دارای اختلاف سطحی با محور دسته هستند تا بتوان به راحتی در دسترس کاربران قرار بگیرد.

آچار تخت ( ته بسته)

آچارهای ترکیبی دارای دو سر متفاوت هستند یکسر باز یکسر بسته هستند که عموماً از در یک سایز هستند.

آچار تخت ترکیبی

 آچار مهره‌های تخت، آچار لوله، آچار خطی:

 این نوع آچارها برای باز و بسته کردن انتهای لوله‌ها مورداستفاده قرار می گیرد. سرهای این نوع آچارها شباهتی به سر آچارهای حلقه ای دارند تنها تفاوتی که دارند این است که یک شکاف باریک روی حلقه آن وجود دارد و شکل سر آن شبیه مهره است که باعث می شود کل مهره را احاطه نکند. با توجه به اینکه فلزات کارشده روی لوله‌ها نرم هستند برای آسیب نرساندن به مهره ضخامت این آچارها بیشترمی شود تا سطح مهره افزایش یابد.

آچار مهره های تخت،آچار لوله،آچار خطی

آچار با سر انعطاف‌پذیر، آچار داربست:

در یک‌طرف این آچار سری به شکل سوکت قرار دارد که به دسته چسبیده است و حالتی انعطاف‌پذیری دارد که کاربر بتواند دسته را در هر زاویه‌ای که می خواهد بچرخاند و در طرف دیگر این آچار، آچار ته باز قرار دارد.

آچار با سر انعطاف‌پذیر – آچار داربست

آچار پین، قلاب، شکل C:

این آچار دارای چندین پین یا قلاب است که برای موارد خاص استفاده می شود. این نوع آچار در باز و بسته کردن درب بشکه ها و یا محکم کردن ابزار گیرها در ماشین استفاده می‌شود.

آچار پین،قلاب،شکلc

آچار چکشی:

در انتهای دسته این آچار بلوکی فلزی قرار دارد و این آچار به طرز ویژه‌ای ضخیم، کوتاه طراحی شده است و همچنین طوری طراحی شده است که کاربر بتواند گشتاور زیادی را توسط این آچار انتقال دهد. این آچار در مکان‌هایی که فضای کافی ندارند و همچنین برای بالا بردن استحکام مهره ها و پیچ ها برای اعمال گشتاور کنترل شده بیش‌ازحد کاربرد دارد.

 آچار چکشی